תזונה נכונה לקראת קורס צלילה

תזונה נכונה לקראת קורס צלילה

אם אתם ממש לקראת קורס צלילה חופשית כדאי שתדעו שאחד הגורמים המשפיעים ביותר בצלילה חופשית היא תזונה נכונה.

אורח חיים בריא ותזונה נכונה משפיעים באופן ישיר על ביצועי הצלילה שלנו וגם על עצירת הנשימה שלנו. במאמר זה נבחן סוגי מזון ושתייה שונים שיכולים לגרום לבעיות אצל צוללים חופשיים, נלמד איך לשפר את מערכת העיכול, איזה תוספי מזון עשויים להיות לעזר, ואיזה סוגי מאכלים יעזרו לקדם את היכולות שלנו בצלילה חופשית.נבחן תחילה קבוצות מזון הגורמות לדלקות בגוף, מובילות לייצור ריר עודף, גורמות לאי נוחות במערכת העיכול, פוגעות בעיכול, מגדילות סיכויי התייבשות ומגבירות את קצב הלב.



מזונות הגורמים לדלקת בגוף

דלקת מסוימת מועילה, שכן היא הדרך של הגוף להגן על עצמו על ידי הסרת תאים פגומים, מגרים או פתוגנים, וקידום תהליך הריפוי. דלקת כרונית מצד שני, לפיה התגובה החיסונית אינה רצויה, היא מסוכנת ויכולה לגרום גם לסרטן, מחלות לב, דלקת פרקים, סוכרת, אלצהיימר, מחלות אוטואימוניות ומחלות רבות אחרות. דלקת בגוף יכולה להשפיע באופן ישיר על יכולות הצלילה חופשית שלנו, עיקר ההשפעה תהיה על האוזניים והסינוסים, בנוסף גם על מערכת העיכול שלנו.מזונות הגורמים לדלקת:

  • גלוטן – חלבון המצוי בחיטה, שיפון, שעורה ומוצרי שיבולת שועל מסוימים המקדם דלקת.
  • קזאין – חלבון המצוי במוצרי חלב ומי גבינה.
  • פחמימות מזוקקות – מוצרי קמח לבן כגון לחם, פסטה ואטריות, אורז לבן, תפוחי אדמה לבנים סוגים רבים של דגני בוקר הם פחמימות מזוקקות ועלולים לגבור על שומנים כגורם העיקרי להשמנה ומצבים כרוניים אחרים.
  • סוכר – סוכרים מעובדים מפעילים את שחרורם של שליחים דלקתיים הנקראים ציטוקינים. סוכר הולך בשמות רבים אז לחפש כל מילה המסתיימת “ose,” (למשל פרוקטוז או סוכרוז) על תוויות המרכיב.
  • אספרטיים – אספרטיים הוא ממתיק מלאכותי המצוי ביותר מ-4,000 מוצרים ברחבי העולם. זהו רעלן עצבי ואם אתה רגיש לכימיקל זה, המערכת החיסונית שלך תגיב על ידי תקיפתו, מפעילה תגובה דלקתית.
  • חומצות שומן אומגה 6 – אנחנו צריכים אומגה 6 לצמיחה והתפתחות נורמלית, עם זאת, היחס של אומגה 6 ל 3 צריך להיות 1:1. זה כבר מוטה דיאטות מערביות, כך שאנשים רבים צורכים יחס של עד 25:1. צריכה עודפת של אומגה 6 יכולה לגרום לגוף לייצר כימיקלים פרו דלקתיים. חומצות שומן אלה נמצאות בשמנים כגון תירס, חריע, חמניות, זרעי ענבים, סויה, בוטנים ושמנים צמחיים.
  • שומני טראנס – אלה גורמים לדלקת מערכתית וניתן למצוא אותם במזון מהיר ובמוצרים מטוגנים אחרים, חטיפים מעובדים, מוצרי ארוחת בוקר קפואים, ביסקוויטים, סופגניות, קרקרים וכמה מרגרינה. הימנע מזונות עם שמנים מוקשים חלקית בתוויות המרכיב.
  • שומן רווי – מחקרים הראו כי שומנים רוויים מעוררים שומן, או דלקת רקמת שומן, עם זאת, במחקרים אלה מערבים שומן רווי עם פחמימות מזוקקות ולכן תוצאות המחקר שנוי במחלוקת מכיוון שאי אפשר לקבוע אם זה היה שומן רווי או פחמימות מזוקקות שגרמו לבעיות.
  • בשר המיוצר באופן מסחרי – בעלי חיים שנועדו באופן מסורתי לאכול דשא ובמקום זאת ניזונים מגרגירים כמו סויה ותירס (עשיר בחומצות שומן אומגה 6 דלקתיות) וגדל בסביבה מוגבלת מייצרים בשר עם שיעורים גבוהים יותר של שומן רווי ואומגה 6.
  • לעומת בעלי חיים חופשיים הנזונים מהתזונה הטבעית שלהם שמייצרים בשר רזה יותר עם פחות אומגה 6 ויותר אומגה 3.
  • בשר מעובד – אלה כוללים מוצרים מן החי שעישנו, נרפאו, המליחו או השתמרו בצורה כימית.
  • בכללי ההמלצה שלנו היא פשוט לא לאכול גוויות, מעבר לפגיעה הבריאותית שאנו חווים כשאנחנו צורכים בשר, תעשיית הבשר נחשב לתעשייה הכי מזהמת ובין התעשיות הכי מזיקות לכדור הארץ, -תהיו השינוי שאתם רוצים לראות.
  • MSG – מונוסודיום גלוטמט (MSG) תוסף מזון משפר טעם הנפוץ ביותר למצוא מזון אסייתי מוכן רוטב סויה, אבל זה יכול גם להוסיף מזון מהיר, מזון מוכן מראש, רטבים ומוצרי בשר. כימיקל זה יכול לעורר שני מסלולים חשובים של דלקת כרונית.
  • אלכוהול – אלכוהול נחשב לנטל על הכבד שלנו והוא יכול לגרום לדלקת. מומלץ לבטל או להשתמש בו במתינות.

דיאטה עשירה בירקות, שמן זית וקוקוס, כמויות קטנות של פירות, אגוזים וזרעים בדרך כלל תסייע להפחית את הדלקת בגוף. כורכום הוכח להיות מאוד שימושי בהפחתת דלקת (במידה והוא מעורבב עם פלפל שחור)

שיפור תפקוד מערכת עיכול

הגוף של כל אחד מאיתנו מעכל מזונות בצורה שונה ולכן חשוב להגיע מוכנים לקורס צלילה חופשית באילת כאשר אנו מכירים את הגוף שלנו ומודעים להשלכות שיש לכל מאכל על מערכת העיכול שלנו.ככל שתאכלו יותר לפני הצלילה, כך תצטרכו להמתין יותר זמן לפני הכניסה למים.

מזונות שונים גם מתעכלים בזמנים שונים, פירות מבלים את הזמן הקצר ביותר בבטן לפני המעבר למעי הדק ולכן תמיד הכי טוב לאכול פירות על בטן ריקה לפני צלילה. אם אתם אוכלים ארוחה עם חלבון, פחמימות או שומן, תצטרכו לחכות לפחות שעה לפני הצלילה, ואנשים רבים יצטרכו לחכות אפילו יותר זמן. אם אתם נאבקים עם העיכול, יש אפשרות לקחת אנזימי עיכול עם הארוחה, או שתיית סיידר חומץ או מיץ לימון לפני הארוחה כדי לזרז את תהליך העיכול.אנשים רבים מוצאים כי מזונות מסוימים גורמים לנפיחות וגז אשר משפיע על הצלילה שלהם. אם אתם סובלים מכך, יהיה כדאי להסתכל על מזונות מדיאטת “פוד מאפ” FODMAP. פוד מאפ היא דיאטה שמטרתה להקל על הסימפטומים של הסובלים ממעי רגיז, וגם קרוהן וקוליטיס על ידי הורדה של מאכלים עם פחמימות שמכבידות על הקיבה. השם של הדיאטה הוא ראשי תבות של סוגי הפחמימות הבעייתיות. מסירים מאכלים שמכילים אותן מהתפריט, ולאחר מכן מוסיפים אותם אחד אחד ובודקים איך המרגש. כמה מזונות FODMAP:

ניתן למזער בעיות עם קטניות, כגון שעועית ועדשים, על ידי השרייה ולאחר מכן לנבוט אותם לפני אכילה או בישול.

מזונות שמעלים את קצב הלב

קפאין

גם מעלה את קצב הלב, מייבש את הגוף. לא מומלץ לשתות קפה לפני צלילה חופשית.משקה נוסף שגורם להתייבשות הוא אלכוהול ואת ההשפעות ניתן להרגיש בקלות יום לאחר השתייה. לכן לא מומלץ לשתות בלילה לפני הצלילה.חובה לשתות מים לפני ואחרי סשן הצלילה, וכמובן גם במהלך סשן הצלילה. בסוף הצלילה מומלץ לשתות שייק פירות כדי “להחיות” מחדש את הגוף:)

תוספי תזונה מומלצים לצלילה חופשית

ברזל

מינרל חיוני המשמש להובלת חמצן סביב הגוף. מחסור בברזל גורם לאנמיה, המתבטאת בעייפות וחולשה.

ברזל נספג טוב יותר ממקורות ‘heme’ שנמצא בבשר, את הברזל צריך לאכול בשילוב עם מזונות המכילים ויטמין C, כדי מסייע לספיגת הברזל. מזונות רווים בברזל כוללים כבד, צדפות, בקר, סרדינים משומרים, עופות, דגים, עגל, גרעיני חמניות, אגוזים, שעועית, עלים ירוקים כהים (תרד), ושוקולד מריר.

מיץ סלק

לסלק יש תרומה נכבדה לבריאות. הוא מכיל ניטרטים, שהופכים בגוף לניטריטים. אלו הופכים לניטריק אוקסיד – חנקן חמצני, שגורם להרחבת והגמשת כלי הדם. כך, יש שיפור ביכולת הגופנית של האדם.הסלק מסייע לשרירים שלנו לבצע פעולה באותה רמה תוך שימוש בפחות חמצן.

רוצים לשמוע עוד על עולם הצלילה חופשית?

אנחנו ב – Eilat Freedivers נשמח לענות לכם

על כל השאלות שלכם ולעזור לכם להתקדם בצלילה חופשית!

11 ביוני 2021 / by / in
Comments

Comments are closed here.

דילוג לתוכן